روش اضافه کردن طبقه به کلنی زنبور عسل

طبق (یا طبقه) به چند دلیل استفاده می شود. اما در این متن هدف ما تنها بیان روش طبق دادن به کندو جهت افزایش جمعیت در اوایل بهار است. طبقه دادن به کندو علاوه بر اینکه فضای مناسبی در اختیار ملکه برای تخم ریزی بیشتر ، قرار می دهد باعث کاهش احتمال بچه دادن زنبوران می شود. یک کندو با ۶۰ هزار زنبور عسل محصول بیشتری نسبت به دو کندو که هر یک دارای ۳۰ هزار زنبور است ، می باشد ، پس توصیه موکد ما به شما پرهیز از بچه گیری و چند طبق کردن کندوهایتان می باشد .

زمان طبقه دادن به کندو
شناخت فصل و موقع گذاشتن طبقه برای هر زنبوردار لازم و ضروری است. در اوایل افزایش جمعیت کندو زمانی که حدودا هشتاد درصد کندو حاوی تخم و لارو سرپوشیده باشند، باید طبقه روی کندو قرار داد. زمان جمع آوری و تولید عسل، می توان از پنجره ملکه استفاده کرد ؛ چون اگر ملکه در طبقه تخم گذاری کند، برداشت عسل را به دلیل مخلوط بودن عسل با تخم و لارو دچار اشکال می کند. در صورت استخراج چنین شان هایی تعداد زیادی از لاروها که زنبوران زمستانی را تشکیل می دهند و در بهار آینده نیز در افزایش جمعیت کندو بی نهایت مؤثر هستند ، از بین خواهند رفت و همین طور لاروها کیفیت عسل را نیز پایین آورده به طوری که آب عسل از حدّ معین و طبیعی بیش تر شده و عسل فوق سریع تر تخمیر خواهد شد.

نحوه طبقه دادن به کندو
سه قاب حاوی سلول های سرپوشیده همراه با زنبوران به وسط طبقه انتقال داده و مابقی فضای را با پوکه پر می کنیم و به جای ٣ عدد شان برداشته شده در صورت مناسب بودن وضع چراگاه یا تغذیه کردن مناسب می توان برگه موم آجداراضافه کرد در غیر این صورت پوکه جایگزین می کنیم . چون هدف ما از طبق دادن افزایش جمعیت کندو می باشد ، نیاز به استفاده از شبکه یا مانع ملکه نیست.